Duminica, 22 septembrie 2019, 05:25:23
Vizite: 78 (673830)
home mail search login
Abonare la MoldovaDOC
STUDIU: Sistemul de invatamint superior din Moldova in contextul Procesului Bologna: 2005-2011...

« inapoi

STUDIU: Sistemul de invatamint superior din Moldova in contextul Procesului Bologna: 2005-2011


In pofida eforturilor autoritatilor de a apropia sistemul universitar de standardele europene stabilte in Procesul Bologna, se atesta devieri si intirzieri in implementarea reformelor. Reformele au deseori un caracter imitativ, insistindu-se pe forma si mai putin pe continut, un exemplu fiind adaptarea vechii structuri de 4-5 ani la noua structura de 3+2 ani. Astfel, se creeaza impresia generala ca am adoptat sistemul, nu si valorile acestuia.
Pina la acest moment, persista o serie de neclaritati legate de scolile doctorale, alegerea disciplinelor optionale. Insasi sistemul de credite funct ioneaza cu deficiente, iar studiile de masterat capata un caracter formal. In Republica Moldova intirzie sa fie creata Agentia de asigurare a calitatii in invatamintul superior asa cum prevede Procesul Bologna. Aceasta Agentie urmeaza sa fie scutita de imixtiunea statului, fiind autonoma, pentru ca evaluarile si clasificarile ei sa devina credibile. Din aceasta cauza, Hotarirea Nr 1295 din 20.11.2008 a Guvernului urmeaza sa fie substantial modificata pentru a-i conferi Agentiei un statut de autonomie.
Toate aceste lacune sunt in mare parte legate de finantarea deficitara. Or, statul nu reuseste sa faca fata tuturor necesitatilor financiare ale universitat ilor, dar nici nu creeaza premise pentru o autonomie financiara autentica. In aceste condi t ii, cresterea finantarii din partea statului a insemnat pe alocuri limitarea autonomiei. Mai mult, alocarea banilor publici este efectuata intr-o maniera inechitabila si discretionara. Reglementarea procesului de admitere in universitati prin intermediul planurilor unice de inmatriculare si controlul cuantumului taxelor de studii au constituit factori aditionali in subrezirea pozitiei si independentei financiare a universitatilor, majoritatea carora au devenit foarte dependente de alocatiile bugetare si, implicit, vulnerabile la potentiala intruziune a politicului in afacerile interne.
Desi au fost realizate anumite progrese, Republica Moldova ramine in urma statelor occidentale in ceea ce priveste starea autonomiei universitare. Principalele probleme ale autonomiei universitare in Republica Moldova ramin a fi dependenta excesiva a institutiilor de factorul politic, ineficienta procesului de finantare a sistemului universitar si imposibilitatea desfasurarii unei activitati stiintifice serioase din cauza subordonarii institutiilor in fata Academiei de Stiinte.
Dintre modele prezentate de catre Ministerul Educatiei – status quo, autonomie partiala, autonomie extinsa – cea mai atractiva solutie se prezinta a fi autonomia extinsa. Acest fapt poate fi sustinut in baza urmatorului considerent – statul va avea tendinta sa diminueze alocarile bugetare oferite universitatilor; in aceste conditii, cu titlu compensatoriu, universitatile ar avea dreptul sa dispuna intr-un mod cit mai liberalizat de mijloacele proprii si, de asemenea, sa stabileasca nivelul taxei de scolarizare.
Cert este ca o prioritate evidenta pentru sistemul universitar devine corelarea ofertei universitare cu cererea de locuri de munca. Totusi, universitatile nu pot fi responsabilizate pentru slaba insertie a absolventilor in cimpul muncii in conditiile in care sistemul economic insusi nu este in stare sa-si defineasca propriile prioritati.

Descarca studiul Sistemul de invatamint superior din Moldova in contextul Procesului Bologna: 2005-2011

   

   14.03.2012

« inapoi

New Zeland meds


     Powered by Zet-Design