Simbata, 20 aprilie 2024, 05:18:02
Vizite: 312 (1196589)
home mail search login
Abonare la MoldovaDOC
IDIS Viitorul: Recunoasterea invatarii anterioare (RPL) pentru migrantii intorsi in Moldova: realitati si tendinte...

« inapoi

IDIS Viitorul: Recunoasterea invatarii anterioare (RPL) pentru migrantii intorsi in Moldova: realitati si tendinte


Recunoasterea invatarii anterioare ar facilita reintegrarea profesionala a migrantilor moldoveni odata reintorsi in tara. De aceasta parere sunt expertii care au prezentat astazi studiul „Recunoasterea invatarii anterioare (RPL) pentru migrantii intorsi in Moldova: realitati si tendinte”.

Studiul, scris de Viorica Antonov si Corneliu Ciurea, experti IDIS „Viitorul”, precum si de expertul din Romania, Valeriu Frunzaru, abordeaza procesul de reintegrare a migrantilor moldoveni pe piata muncii, odata reintorsi in tara. Expertii analizeaza posibilitati si mecanisme de recunoastere si validare a calificarilor obtinute in strainatate de catre migranti.

Potrivit autorilor studiului, principala problema consta in lipsa unor mecanisme viabile de recunoastere si validare propriu-zisa a calificarilor si invatarii anterioare a migrantilor intorsi acasa. „in acest context, devine problematica angajarea migrantilor calificati fara diplome sau atestare in cadrul companiilor din R.Moldova si in special in cele cu capital strain. Din aceste considerente, este necesara instituirea unui mecanism de validare a invatarii anterioare in R. Moldova”, a explicat Viorica Antonov.

„Printre politicile recomandate in acest studiu, mentionam instituirea unui Centru Republican de Coordonare a Validarii care sa fie subordonat Ministerului Educatiei, dar si accelerarea adoptarii Codului Educatiei”, a subliniat Cornel Ciurea.

Plecand de la experiența unor state europene ca Suedia, Anglia, Franta si Romania, și luand in considerare particularitațile pieței muncii, a sistemului de invațamant și a dezvoltarii instituționale din R. Moldova, autorii au venit cu recomandari pentru punerea in practica a unor modalitați de recunoaștere a invațarii formale și non-formale anterioare in tara noastra.„Uniunea Europeana insista asupra recunoasterii invatarii anterioare si din acest motiv am pornit de la exemplele tarilor UE pentru a vedea ce putem implementa in cazul R. Modlova”, a precizat Valeriu Frunzaru.

Expertii propun incadrarea recomandarilor in opt paliere: dezvoltarea unui context instituțional și legislativ; informarea factorilor interesați de posibilitatea și avantajele pe care le ofera recunoasterea invatarii anterioare; pregatirea instituțiilor care realizeaza practic recunoasterea invatarii anterioare respectarea unor principii etice in recunoasterea invatarii anterioare; informarea; evaluarea; atestarea; monitorizarea. Studiul este un produs al IDIS „Viitorul”, lansat cu suportul financiar al Bancii Mondiale, in cadrul Retelei Bancii Mondiale MiRPAL (Migration and Remittances Peer-Assisted Learning), din care face parte si IDIS „Viitorul”.

Descarcati aici varianta integrala a studiului: „Recunoasterea invatarii anterioare (RPL) pentru migrantii intorsi in Moldova: realitati si tendinte”.

Sursa: www.viitorul.org

   

   27.11.2012

« inapoi

New Zeland meds


     Powered by Zet-Design