Samedi, 18 novembre 2017, 05:54:16
Visiteurs: 77 (583578)
home mail search login
MoldovaDOC abonnement

IDIS Viitorul: Migratia cadrelor didactice din Moldova: brain gain sau brain waste?...

« derriиre

IDIS Viitorul: Migratia cadrelor didactice din Moldova: brain gain sau brain waste?


IDIS Viitorul in parteneriat cu Friedrich-Ebert-Stiftung a prezentat astazi, 31 octombrie 2012, cea de-a 15-a editie a Monitorului Social cu genericul „Migratia cadrelor didactice din Moldova: brain gain sau brain waste?” Autoarea analizei incluse in acest Monitor Social este Diana Cheianu-Andrei, expert asociat IDIS „Viitorul”, doctor in sociologie.

Scopul lucrarii consta in a releva daca migratia cadrelor didactice din Moldova este un fenomen de castig de creieri (brain gain) sau irosire a creierilor (brain waste). in acest context, sunt analizate aspecte precum situatia cadrelor didactice din Republica Moldova; motivele care determina cadrele didactice sa migreze; tipul de migratie predominant in randul cadrelor didactice; domeniile de ocupare ale cadrelor didactice peste hotare. La sfarsit, autoarea vine cu un sir de recomandari ce trebuie intreprinse pentru a valorifica cadrele didactice.

Ponderea moldovenilor cu studii superioare care migreaza la munca peste hotare este in crestere de la  7,7% in anul 2000 la 10,6% in anul 2011. Astfel, numarul migrantilor la munca peste hotare cu studii superioare conform datelor oficiale ale Biroului National de Statistica a constituit 33 600 in anul 2011, dintre care 14,4 mii au plecat in Federatia Rusa, 9,2 mii in Italia, 1,1 mii in Romania, 600 in Portugalia, 400 in Israel, etc. Totodata, potrivit Consiliului General al Sindicatului Educatiei si stiintei din Republica Moldova, numarul cadrelor didactice care au abandonat sistemul de invatamant aproape s-a dublat – de la 781 persoane in anul de invatamant 2010/2011 la 1434 persoane in anul 2011/2012.

Salarizarea precara si conditiile necorespunzatoare de munca continua sa influenteze cadrele didactice, inclusiv tinerii absolventi ai universitatilor pedagogice sa accepte alte locuri de munca decat cele din sistemul de invatamant sau sa migreze peste hotare. Alte cauze ale emigrarii sunt determinate de managementul institutiilor de invatamant si sistemul de apreciere si crestere profesionala. in topul preferintelor conform dorintele de emigrare a cadrelor didactice se afla Italia, Canada, Franta, Federatia Rusa, Germania, SUA.

„Numarul cadrelor didactice care sunt valorificate in tarile de destinatie sau care revin si valorifica experienta acumulata peste hotare in tara de origine este mic. Astfel, migratia cadrelor didactice din Republica Moldova este un fenomen de irosire a creierilor intrucat forta de munca calificata este angajata preponderent la munci necalificate”, explica Diana Cheianu-Andrei.

Efectele migratiei cadrelor didactice sunt multiple si complexe: pierderea directa a resurselor umane instruite, reducerea potentialului intelectual al tarii, reducerea competitivitatii. Pe de alta parte, migratia cadrelor didactice genereaza, de asemenea, si pierderi economice ale resurselor financiare investite in instruirea cadrelor didactice, lipsa cadrelor didactice in institutiile de invațamant si imbatranirea contingentului didactic al celor care activeaza in aceste institutii.

Spre exemplu, ponderea cadrelor didactice in invatamantul primar si secundar general ce au o vechime de 18 ani si mai mult a crescut de la 52,1% in anul de studii 2000/2001 la 63,6% in anul de studii 2010/2011. De asemenea, este in crestere ponderea cadrelor didactice in varsta de pensionare. in aceste institutii, se atesta o crestere de la 6,6% in anul de studii 2001/2002 la 19,6% in anul de studii 2010/2011.

„Reiesind din aceasta situatie, autoritatile Republicii Moldova trebuie sa elaboreze si adopte masuri care sa determine reducerea migratiei in randul cadrelor didactice si sa creeze conditii economice si profesionale pentru reintoarcerea in Republica Moldova. Totodata, este recomandata dezvoltarea unor scheme specifice de migrare la munca (sezoniere) pentru cadrele didactice pe parcursul verii (2-3 luni) care sa le permita sa-si imbunatateasca situatia financiara, dar si sa-si pastreze competentele detinute”, recomanda autoarea.

O alta propunere ar fi introducerea platei pentru performanta didactica si crearea oportunitatilor de promovare si avansare profesionala pentru tineri, precum si asigurarea cursurilor de perfectionare pentru cadrele didactice revenite la munca de peste hotare in sistemul educational. Monitorul Social cuprinde si o platforma de discutii cu autoritatile de resort si ilustreaza cateva studii de caz a cadrelor didactice care au emigrat peste hotare.

Monitorul Social reprezinta un produs al IDIS „Viitorul”, care surprinde evolutia problemelor sociale cele mai persistente, sugerand solutii de remediere a acestora. Buletinul este elaborat in colaborare cu Friedrich-Ebert-Stiftung.

Descarca „Migratia cadrelor didactice din Moldova: brain gain sau brain waste?”

Sursa: www.viitorul.org

   

   18.11.2012

« derriиre

New Zeland meds


     Powered by Zet-Design